Dusza w oczach świata, t. 1. Antropologiczno-językowe wizerunki duszy w perspektywie międzykulturowej
red. Ewa Maslowska, red. Dorota Pazio-Wlazłowska
Stron: 556
Dział: antropologia
ISBN: 9788364031489
|
|
---|---|
Spis treści
Wstęp, (s. 7)
(Ewa Masłowska)
Część pierwsza
Dusza z perspektywy humanistyki
Rozdział 1. Humanistyka: od spirytualizmu do somatyzmu (s. 11)
(Izabella BukrabaRylska)
Rozdział 2. ‘Dusza’ – kulturowy klucz do nieśmiertelności (s. 27)
(Urszula Lehr)
Rozdział 3. Dusza niczym złoto, dusza niczym wąż – hermeneutyczny głos w dyskusji o naturze duszy (s. 39)
(Monika Nowakowska)
Rozdział 4. Koncepcja duszy pojedynczej jako oznaka racjonalności starożytnych Greków (?) (s. 55)
(Daria SzymańskaKuta)
Rozdział 5. Kilka uwag o związkach duszy i głosu w świetle wybranych
pism filozoficznych (s. 67)
(Magdalena Majdak)
Rozdział 6. Pojmowanie duszy w judaizmie (s. 79)
(Roman Marcinkowski)
Rozdział 7. Troista natura człowieka w świetle twierdzeń o niezupełności Gödla (s. 93)
(Kamil Popowicz)
Rozdział 8. Dusza w czasach ponowożytnej reprodukcji (s. 105)
(Marta Zając)
Rozdział 9. Dusza zatracona (s. 115)
(Jadwiga Mizińska)
Część druga
Konceptualizacja duszy w języku
Rozdział 10. Judeochrześcijańskie pojęcie duszy w świetle faktów językowych (s. 127)
(Renata Grzegorczykowa)
Rozdział 11. Wyrazy „dusza” i „ciało”. Kolokacyjność słów i kontekstowa aktualizacja znaczenia DUSZA (s. 137)
(Włodzimierz Wysoczański)
Rozdział 12. Doświadczenie duszy – doświadczenie ciała. O dwóch znaczeniach leksemu dusza we współczesnej polszczyźnie (s. 155)
(Dorota Filar)
Rozdział 13. Душа и сердце как органы «шестого чувства» (на материале русского языка) (s. 179)
(Елена Л. Березович)
Rozdział 14. Душа и сердце в русских и словацких текстах по данным сопоставительного лингвокогнитивного анализа (s. 195)
(Наталья Б. Корина)
Rozdział 15. Cердце и душа как органы чувств в славянской и балтийской языковых моделях эмоционального мира человека (на материале фразеологизмов русского, болгарского, словацкого, чешского, латышского и литовского языков) (s. 217)
(Татьяна Cтойкова)
Rozdział 16. Концепты DUSZA и ДУША в польских и русских паремиях (s. 229)
(Ольга Макаровска)
Rozdział 17. DUSZA w definicji, frazeologii i przysłowiach tureckich (s. 247)
(Kamila Barbara Stanek)
Rozdział 18. Duše v českém jazykovém obrazu světa. Kontexty, významy, konceptualizace (První poznámky) (s. 271)
(Irena Vaňková)
Rozdział 19. Сербские фразеологизмы с лексемой душа в сопоставлении с другими славянскими языками (s. 287)
(Деян Айдачич)
Rozdział 20. О русской душевности (s. 305)
(Ольга Фролова)
Rozdział 21. Dusza w słowiańskiej antroponimii (głównie na przykładzie antroponimii polskiej) (s. 319)
(Wanda Szulowska)
Rozdział 22. Słowotwórczy obraz duszy (s. 327)
(Iwona Burkacka)
Rozdział 23. Dusza Jana Kochanowskiego – spojrzenie językoznawcy (s. 347)
(Krystyna Data)
Rozdział 24. DUSZA NARODU. DUCH NARODU. Werbalizacja pojęcia ‘wewnętrzny duchowy pierwiastek wspólnoty narodowej’ w wybranych językach europejskich (s. 357)
(Aleksandra Niewiara)
Część trzecia
Dusza w języku i kulturze tradycyjnej – w folklorze, obrzędach, rytuałach i wierzeniach
Rozdział 25. Метемпсихоз в славянских народных представлениях (s. 379)
(Светлана М. Толстая)
Rozdział 26. Восточнославянские и еврейские народные рассказы о явлении души (к проблеме взаимодействия фольклорных традиций) (s. 393)
(Ольга В. Белова)
Rozdział 27. Duše v českých folklorních písňových textech (s. 407)
(Ladislav Janovec)
Rozdział 28. Нарративы о покойниках и народная фразеология о душе в традиционной культуре староверов Латгалии (s. 417)
(Елена Королева)
Rozdział 29. Странствия души на том и этом свете: современная севернорусская традиция (s. 435)
(Андрей Б. Мороз)
Rozdział 30. Dusze zmarłych w ludowej obrzędowości pogrzebowej i zaduszkowej w Opoczyńskiem i Radomskiem (s. 455)
(Zdzisław Kupisiński)
Rozdział 31. Dziad i baba – strażnicy duszy (w języku i polskiej kulturze ludowej) (s. 467)
(Ewa Masłowska)
Rozdział 32. Мультипликация души: славянские поверья о двоедушниках (s. 487)
(Марина Валенцова)
Rozdział 33. Duchy zmarłych w tradycyjnych wierzeniach narodu Sacha (Jakutów) (s. 501)
(Robert Zawisza)
Rozdział 34. Душа зверей и вещей: материальные значения души (s. 515)
(Галина Кабакова)
Rozdział 35. Najukochańszy! Piszę do Ciebie… Listy do nieba jako forma internetowej komunikacji z zaświatami (s. 529)
(Marta Wójcicka)
Rozdział 36. Wiecznie żywi… Formy nieśmiertelności bohaterów folkloru radzieckiego lat 20.–30. XX wieku (s. 543)
(Iwona Rzepnikowska)
red. Ewa Maslowska, red. Dorota Pazio-Wlazłowska
INSTYTUT SLAWISTYKI PAN, 2016
Dział: antropologia
Stron: 556
ISBN: 9788364031489