Wydawnictwo
Kliknij, aby przejść do Wydawnictwa

Filozoficzne źródła sporu o rozumienie praw dziecka. Studium z filozofii prawa i praw człowieka

Katarzyna Stępień

KATOLICKI UNIWERSYTET LUBELSKI JANA PAWŁA II, 2016
Stron: 380
Dział:
ISBN: 9788380611627
Wydanie drukowane
 

36,00 32,40

Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 32,40 zł
Pozycja dostępna

 

Katarzyna Stępień

KATOLICKI UNIWERSYTET LUBELSKI JANA PAWŁA II, 2016

Dział:

Stron: 380

ISBN: 9788380611627

SPIS TREŚCI

Wstęp

Rozdział I. Prawa człowieka punktem odniesienia dla praw dziecka
1.1. Prawa człowieka jako naczelna idea współczesności
1.2. Trudności praktyczne i teoretyczne w realizacji praw człowieka
1.3. Wybrane charakterystyki praw człowieka
1.4. Od teorii do filozofii praw człowieka
1.5. Prawa człowieka w kontekście koncepcji człowieka jako osoby
1.6. Prawa człowieka ujęciem realnych relacji międzyosobowych
Podsumowanie rozdziału

Rozdział II. Od narodzin idei praw dziecka do ich pozytywizacji
2.1. Prawa dziecka w obrębie idei
2.2. Źródła praw dziecka i przyczyny formułowania ochrony
2.3. Prawa dziecka jako element praw człowieka
2.4. Charakterystyka praw dziecka
Podsumowanie rozdziału

Rozdział III. Pozytywizacja praw dziecka
3.1. Antecedencje ochrony praw dziecka
3.2. Współczesne przykłady pozytywizacji praw dziecka a ich celowość
3.3. Katalog praw dziecka
3.4. Charakterystyka dziecka jako podmiotu praw w Konwencji o Prawach Dziecka
3.5. Przedmiot praw - podstawowe dobra chronione konwencją
Podsumowanie rozdziału

Rozdział IV. Obszary sporu na gruncie Konwencji o Prawach Dziecka
4.1. Płaszczyzna formalna
4.1.1. Doktrynalne elementy współczesnej koncepcji praw dziecka
4.1.2. Problem definicji dziecka i praw dziecka
4.1.3. Katalog praw dziecka - uprawnienia a potrzeby
4.1.4. Źródła praw i ochrony dziecka - potrzeby a godność
4.1.5. Roszczenia z tytułu ochrony praw
4.1.6. Prawa dziecka a państwo i rodzina
4.1.7. Prawa a obowiązki dzieci
4.2. Płaszczyzna materialna
4.2.1. Dobro dziecka jako przedmiot ochrony
4.2.2. Szczególne obszary ochrony
4.2.3. Życie i specyfika dzieciństwa
4.2.4. Wychowanie i życie w rodzinie
4.2.5. Podmiotowość dziecka
4.2.6. Odpowiedni poziom życia i zdrowia
4.2.7. Dziecko wobec kultury
4.2.8. Edukacja - prawo dziecka do nauki
Podsumowanie rozdziału

Rozdział V. Kulturowo-ideowe źródła sporu o prawa dziecka
5.1. Dziecko - przed-osobową formą istnienia czy osobą-podmiotem praw?
5.2. Problem celu życia ludzkiego - rozwój osobowy a jakość życia
5.3. Przejawy kryzysu rodziny a status dziecka
5.4. Spór o rozumienie dzieciństwa - od negacji do absolutyzacji
5.5. Dziecko - podmiotem czy przedmiotem wychowania?
5.6. Postulat równouprawnienia dziecka i dorosłego - ku negacji praw dziecka?
5.7. Spory o dopuszczalny zakres edukacji szkolnej
5.8. Problem formuły „każdemu wedle potrzeb”
5.9. Sprawiedliwość karna a wychowanie
5.10. Problem stanowienia prawa godziwego
Podsumowanie rozdziału

Rozdział VI. Antropologiczne podstawy rozumienia praw dziecka
6.1. Zdroworozsądkowy punkt wyjścia w rozumieniu dziecka
6.2. Rozumienie dziecka jako osoby ludzkiej
6.3. Uznanie naturalnych granic życia ludzkiego
6.4. Potencjalność bytu ludzkiego i przyporządkowanie do rozwoju - cnoty (charakter) a realizacja potrzeb
6.5. Dynamiczny charakter realizacji praw dziecka - dziecko podmiotem
6.6. Absolutyzacja dzieciństwa czy przyporządkowanie osiągnięciu dojrzałości?
6.7. Rodzina i miłość adekwatną odpowiedzią na potrzeby dziecka
6.8. Realistyczny kontekst egzystencjalny życia dziecka i kondycja ludzkiej rodziny
Podsumowanie rozdziału

Zakończenie

Summary
Indeks osobowy
Indeks przedmiotowy
Bibliografia
Contents