Wydawnictwo
Kliknij, aby przejść do Wydawnictwa

Żywioły wyobraźni Stanisława Wyspiańskiego

red. Anna Czabanowska-Wróbel, red. Dorota Jarząbek, red. Danuta Saul

Księgarnia Akademicka, 2008
Stron: 347
Dział:
ISBN: 9788371881121
 
 
 

 

Żywioły - woda, ogień, ziemia i powietrze - zawsze fascynowały Stanisława Wyspiańskiego, poetę, malarza, twórcę witraży i dramaturga. Posługiwał się językiem uniwersalnych, elementarnych symboli w różnych dziedzinach swej działalności artystycznej. Kierunek refleksji nad dziełem Wyspiańskiego, zaproponowany w tytule książki wiedzie także od żywiołów "naturalnych" do żywiołów wyobraźni zagarniającej najrozmaitsze dziedziny sztuki: dramatu, poezji, krytyki, malarstwa, sztuki użytkowej, typografii, grafiki książkowej.
Niniejszy tom jest pokłosiem konferencji naukowej, która odbyła się w listopadzie 2007 roku - w stulecie śmierci Wyspiańskiego na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego i w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Spis treści:

Dramat intymny


Małgorzata Lech
(UJ) Kategoria intymności w twórczości Stanisława Wyspiańskiego; Anna Pekaniec (UJ) Kobieta i śmierć. "Protestilas i Laodamia" Stanisława Wyspiańskiego; Karolina Leszczyńska (UAM) Widzieć i wiedzieć - funkcje zmienności przestrzeni w "Meleagrze" i "Protestilasie i Laodamii" Stanisława Wyspiańskiego.

Spojrzenia i porównania


Karol Samsel
(UW) Norwid - Wyspiański. Maski w "Tyrteju. Za kulisami" i w "Wyzwoleniu"; Anna Kapusta (UJ) Cyprian Norwid i Stanisław Wyspiański - pytanie o mitobiografię; Urszula N. Pilch (UJ) "Król nad królami a nad ludźmi człowiek..." Postać króla w rapsodzie Wyspiańskiego "Bolesław Śmiały" i w rycerskich wierszach Micińskiego; Mateusz Bourkane (UAM) Czy epopeja? Rapsody Stanisława Wyspiańskiego w perspektywie genologicznej; Monika Biesaga (UJ) Archaizacja w "średniowiecznych" dramatach Stanisława Wyspiańskiego (pewna metoda badania słownictwa i perspektywy jej zastosowania w leksykografii); Anna Pochłódka (UJ) Słowa przekleństwa w "Klątwie".

Wokół mitów i Wesela


Danuta Saul
(ASP) Omnia mea mecum porto. O wyobraźni Stanisława Wyspiańskiego i inicjacji w śmierć; Jarosław Wójtowicz (UJ) Dwa szkice o "Akropolis"; Michał Mizera (UJ) "W pysk wam mówię litość moję"; Jakub Woynarowski (ASP) Polak i jego sobowtór: Wizja rewolucji w "Weselu"; Rafał Nawrocki (UAM) Opisani mitem. Opętani mitem. Wyspiańskiego psychoanaliza narodu.

Artysta wielu sztuk


Agata Wójcik
(UJ) Stanisław Wyspiański, docent malarstwa dekoracyjnego krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych; Dorota Kamisińska (UP) "Księgę mą widzę ogromną, czyli Stanisława Wyspiańskiego teatr druku; Małgorzata Sułek (UJ) "Narodu śpiew..." O muzycznych interpretacjach Hymnu Veni Creator Stanisława Wyspiańskiego; Monika Makowska (UJ) "Warszawianka" Wyspiańskiego a "Warszawianka" Kurpińskiego - funkcja pieśni w strukturze dramatu.

Wyspiański w teatrze


Katarzyna Kwiecień
(UJ) Teatr artystów Cricot(1) i jego rewizja "Wyzwolenia"; Katarzyna Tokarska (UJ) "Powrót Odysa" Stanisława Wyspiańskiego na próbach Tadeusza Kantora do spektaklu "Nigdy tu już nie powrócę"; Sylwia Jarmuż (UAM) "Abośmy to jacy, tacy...", czyli Piotra Cieplaka "dekonstrukcja" "Wesela".

Na tropach polskiego Hamleta


Alicja Bocheńska
(UJ) "Biedny chłopiec z książką w ręku". O Hamlecie Stanisława Wyspiańskiego; Wanda Świątkowska (UJ) "Mulista mogiła" - śmierć Ofelii według Stanisława Wyspiańskiego, Juliusza Osterwy i Jerzego Grotowskiego; Agata Dąbek (UJ) Ślady Wyspiańskiego w polskiej dramaturgii XX wieku na przykładzie "Pasji" i "Potępienia doktora Fausta" Jerzego S. Sity i "Hmleta'70" Bohdana Drozdowskiego.

Wyspiański w oczach jego współczesnych


Eliza Kącka
(UMK) Wyspiański Brzozowskiego; Diana Wasilewska (UAM) "Tragedia gruntu" i "obecność przeszła", czyli Stanisława Lacka odczytanie dramaturgii Wyspiańskiego.

Powyspiański gmach myśli


Wojciech Gruchała
(UJ) Tragiczna wolność Wyspiańskiego i Wierzyńskiego; Mateusz Antoniuk (UJ) Wyspiańska nuta Gajcego i Różewicza. Rekonesans tematu; Karol Dettlaff (UG) Przestrzenie wartości. Wizja ojczyzny w Wyspiańskiego i Herberta